-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:10835 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:7

در سال هاي اخير غالباً ماههاي رمضان 29 روز تمام شده است؛ مگر محاسبات دقيق علمي وجود ندارد كه نشان دهد كه آيا ماه ديده مي شود يا نه؟ و آيا اگر در شمال ايران ماه ديده شد در جنوب يا در كل ايران ثابت مي شود؟

به فتواي مراجع تقليد در رؤيت هلال ، ديدن با چشم غير مسلح (ديدن معمولي) را ملاك قرار داده اند و اگر ماه در منطقه اي ديده شد در شهر هاي هم افق اول ماه ثابت مي شود و نيز اگر در مناطق شرقي ماه ديده شد براي مناطق غربي اعتبار دارد، ولي اگر در مناطق غربي ماه ديده شد، براي مناطق شرقي اثبات نميشود. همين طور اگر در شهري ماه ديده شد، براي مناطقي كه با آن شهر هم افق نيستند ماه ثابت نمي شود. البته به فتواي برخي از مراجع اثبات رؤيت ماه در يك منطقه براي كلّ نيمكرة زمين ثابت مي شود.[6]

[6] توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 999.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.